arrow_drop_up arrow_drop_down
20 mei 2020 

Hoe kan ik mijn grenzen aanvoelen?

Grenzen, wat zijn dat eigenlijk precies? Jouw grenzen, waar liggen die? Wie bepaalt dat en wat doe je ermee?
In de eerste plaats is het goed om te weten dat grenzen voor iedereen anders zijn. Wat voor jou een grens is, hoeft voor iemand anders geen grens te zijn.

En, zelfs bij jezelf merk je waarschijnlijk dat je grenzen verschillen: per persoon, en per situatie. Het is dus geen statisch gegeven. Er is geen algemeen geldende grens die altijd en bij iedereen hetzelfde is. 

We hebben fysieke grenzen. Je kent het vast wel: iemand die net te lang je hand vasthoudt, of iemand in de supermarkt te dicht achter je komt staan, je collega die je een hug wil geven terwijl je dat zelf eigenlijk niet fijn vindt (voor coronatijd dan he?). Met het aangeven van je fysieke grenzen heb je regie over wie je aan mag raken en wie niet.

Maar je hebt ook mentale en emotionele grenzen. Hier gaat het ook over regie over je eigen denken en voelen.

Het aanvoelen van je grenzen

Het begint bij het aanvoelen van je grens, bij het aanvoelen van JOUW grens. Hoe weet je of je over je grens gaat of laat gaan? Wanneer is je grens bereikt?

Voor mensen die veel denken, ‘in hun hoofd’ zitten is dit een grote uitdaging. Ons lichaam heeft een signaalfunctie. Voor we kunnen bedenken wat en hoe onze grens is, heeft ons lichaam dat al gemerkt en die geeft ons signalen. Dit kunnen allerlei verschillende signalen zijn: een brok in je keel, kriebels in je buik, korte of hoge ademhaling, spanning in je kaak, vermoeidheid, hoofdpijn, vastzittende spieren in je nek en rug, buikpijn, hartkloppingen. Vaak vertellen je gevoelens en je lichaam precies wat je nodig hebt, maar dan moet je er wel naar luisteren.

Stilstaan

Het is dus belangrijk om stil te staan bij ons lichaam en wat ons lichaam ons wil vertellen. Soms helpt het om letterlijk stil te gaan staan, of zitten. Neem even de tijd, las een pauze in. Ga op een plek zitten of staan waar je je zoveel mogelijk kunt ontspannen. Doe je ogen dicht en richt je aandacht op je lijf.

Voor mensen die dit niet gewend zijn, kan dit moeilijk zijn. Misschien merk je dat je gedachten alle kanten op gaan. Of je merkt dat je gaat analyseren wat je aan het doen bent. Misschien vraag je je zelfs wel af of dit echt nodig is, of het je wel iets op gaat leveren, of je het wel goed doet, enz. Laat die gedachten er zijn, en ga weer met je aandacht terug naar je lichaam. Doe dit steeds als je merkt dat je opnieuw met je aandacht naar je hoofd en je gedachten gaat.

Welke sensaties of signalen voel je in je lijf? Wat wil het daarmee zeggen?

Oefening baart kunst

Hoe vaker je dit, hoe ‘makkelijker’ en sneller je je bewust kunt zijn van de signalen die je lijf geven. Zo kun je ook op een moment dat iemand je een verzoek doet waarvan je niet goed weet wat je ermee wil eerst eens even zo’n pauze inlassen. Even stilstaan, met je aandacht naar je lichaam. Wat merk je op?

Als we niet gewend zijn om stil te staan bij onze grenzen, lukt dit misschien niet meteen. Vaak is het al ‘te laat’. Je hebt alweer ergens ja tegen gezegd en je merkt achteraf pas dat het teveel was. Dat is heel normaal. Patronen zijn niet zomaar doorbroken. Het begint bij bewustwording. Misschien had je eerder na die ene keer dat je iets deed wat je niet wilde wel een ongemakkelijk of vermoeid gevoel, maar kon je nog niet de link leggen met je eigen grens. Als dat nu wel lukt (ook al is het achteraf), is dat al winst. Waarschijnlijk ga je dit steeds vaker en/of sneller opmerken.
Dat kan natuurlijk best frustrerend zijn, het gevoel dat het niet lukt, dat je steeds ‘te laat’ bent. Realiseer je dan dat dit de eerste stap is in de leercurve: van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam.

Oefening:

Sta eens stil bij jouw grenzen. Weet je waar je grenzen liggen, kun je ze aanvoelen?

Houd dan de komende week eens bij en schrijf op wanneer jij over je eigen grens gegaan bent, of iemand anders over je grens gegaan is. Hoe is dat? Herken je een patroon?
Als je nog niet goed aan kunt voelen waar je grens ligt, sta dan de komende week een paar keer per dag stil bij je lichaam. Ga met je aandacht naar je lijf, wat voel je? Schrijf het op! Als je steeds terugkerende gedachten hebt, kan het ook helpen om deze eens op te schrijven.

Wil je een hulpmiddel in het bewust worden van gevoelens en behoeften? Download dan hier mijn e-book.

Over de schrijver
Gecertificeerd trainer in Gordon Communicatie en Equine Assisted Coach (coaching met behulp van paarden).
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies.