arrow_drop_up arrow_drop_down
๐ŸŽ Leef in het hier en nu (zoveel mogelijk) ๐ŸŽ
1 april 2020 
in Grenzen

๐ŸŽ Leef in het hier en nu (zoveel mogelijk) ๐ŸŽ

Oef! Hoewel ik niet had verwacht dat de scholen weer op zouden gaan op 6 april en ik zelfs ook al rekening hield met dicht tot en met de meivakantie, moest ik toch even slikken toen ik dit gister hoorde. Het idee van nog eens ruim 5 weken thuis met zโ€™n allenโ€ฆ

Weinig ruimte voor mezelf

Ik begin te merken dat de weinige tijd en ruimte voor mezelf, alle extra prikkels zich wat op beginnen te stapelen.
Dat maakt dat mijn lontje korter is, ik sneller geprikkeld en geรฏrriteerd ben en dus ook sneller boos. En terwijl ik het merk gebeuren realiseer me ook dat ik dit herken van eerdere periodes van stress en veel prikkels.

En juist voor vandaag had ik op de agenda staan om een blogje te schrijven over leven in het hier en nu.
Gelukkig maar, want dat kan ik het gelijk zelf toepassen!๐Ÿ˜…

Leven in het hier en nu

In het nu leven zorgt ervoor dat je met aandacht in het moment bent. Even niet op de automatische piloot.

Vaak hebben we allebei gedachten en emoties bij het verleden en de toekomst. Angst gaat bijvoorbeeld vaak over wat er voor ons ligt, over wat ons nog te wachten staat, iets wat in de toekomst ligt.
En misschien worden we boos als we aan een bepaalde herinnering denken, of juist verdrietig.
Zoals ik beschreef in mijn vorige blog is het goed, belangrijk en gezond om stil te staan bij onze gevoelens (angst, boosheid, verdriet). Het wijst ons namelijk weg naar wat we belangrijk vinden en waar onze behoeften en waarden liggen.

In stressvolleย  situaties helpt het om ons te richten op het hier en nu. Want dat is waar we invloed op hebben. We hebben vaak geen invloed op bepaalde omstandigheden. Zoals het virus en de maatregelen die daarvoor gelden (dat is wat nu actueel is, maar dit geldt natuurlijk ook voor andere intense omstandigheden in ons leven). We hebben wel (veel!) invloed op hoe we omgaan met de omstandigheden in ons leven.

Hoe dan?

Er zijn verschillende manieren om je te richten op het hier en nu. Ik noem er hier een aantal, maar de mogelijkheden zijn natuurlijk groot.

๐Ÿ’จ Je kunt een ademhalingsoefening doen:
Adem 4 tellen in door je neus. Houd je adem nu 7 tellen vast en blaas in 8 tellen uit. Herhaal dit een aantal keer.

๐Ÿคธโ€โ™€ Een โ€˜prikkel-je-zintuigenโ€™ oefening:
Ga even buiten staan (op blote voeten), doe je ogen dicht en probeer zoveel mogelijk te ervaren van wat er om je heen gebeurd: misschien voel je de warmte van de zon, de wind in je haren, misschien hoor je de vogels en ruik je de gierlucht. : )

๐ŸŒฟ Kijk naar de natuur:
Juist nu: de lente gaat onverstoorbaar door. De vogels fluiten enย  ze zijn nestjes aan het maken. De struiken en de eerste bomen beginnen langzaamaan groen te worden. Bloemen bloeien.

๐Ÿด Laat de dieren je helpen (die zijn namelijk altijd in het hier en nu):
Als je een huisdier hebt, neem dan eens de tijd om je huisdier met aandacht te aaien. Het aaien van je huisdier zorgt ook voor het aanmaken van het knuffelhormoon oxytocine (wat een hele fijne is tegen stress en adrenaline).

Ik ben zo blij met mijn paarden, zij zijn mijn ultieme in het hier en nu voorbeelden en helpen mij daar altijd bij. Door gewoon bij ze te zijn, te aaien, of niet. Er bij te zitten als ze lekker liggen te slapen. Of als ik grondwerk met ze doe, waarbij het belangrijk is om zo met ze af te stemmen dat er geen ruimte is voor andere dingen.

En jij?

Succes! Ik ben benieuwd hoe jullie in deze tijd omgaan met stress en spanning. En hoe ervaren jullie de nieuwe maatregelen? Had je het al verwacht, of schrik je er toch van?

De derde en laatste tool die mij in deze tijd helpt (en altijd eigenlijk, maar nu extra belangrijk), gaat over duidelijke communicatie. Daar gaat mijn volgende blogje over!

Over de schrijver
Gecertificeerd trainer in Gordon Communicatie en Equine Assisted Coach (coaching met behulp van paarden).
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies.