arrow_drop_up arrow_drop_down
30 maart 2020 

Voel je gevoel

Wàt een situatie is het waar we met zijn allen in zitten. Bizar toch? Twee weken sinds de corona crisis ineens heel actueel is en ons leven op de kop zet. 

Het heeft lang geduurd voor ik er wat woorden voor kon vinden. Er is al zoveel over geschreven en gezegd.

Van mensen die gelijk ‘aan’ gingen en allerlei creatieve ideeën voor hun business bedenken en uitvoeren, of initiatieven bedenken en organiseren voor andere (kwetsbare) mensen in onze samenleving, tot mensen die boos zijn op andere mensen voor het hamsteren of het negeren van de adviezen. Van mensen die allerlei mooie dingen vinden in deze situatie, tot mensen die dat onzin vinden.

Iedereen is anders

Wat me daarin weer opnieuw duidelijk wordt, is dat iedereen dit op zijn of haar eigen manier verwerkt en hier op zijn eigen manier mee omgaat. We zijn allemaal zo verschillend.

Voor mijzelf is er verwarring, onzekerheid, soms ook angst of bezorgdheid, ook dankbaarheid, vertrouwen. Het gaat allemaal zo heen en weer.

Ik heb een reeks van 3 blogs geschreven, met 3 tools die mij helpen in deze tijd.

Voel je gevoel

Het voelen van ons gevoel lijkt heel logisch en makkelijk, toch is het dat niet.
Ons brein reageert instinctief hetzelfde op negatieve emoties als op fysieke pijn. Als je kokend heet water op je hand krijgt, trek je snel je hand terug en ga je het koelen, als je honger hebt ga je eten. We willen instinctief af van het negatieve gevoel. We hebben daar vaak allerlei (copings-) strategiën voor ontwikkelt in ons leven.

Helaas is dat voor emoties niet zo effectief als bij fysieke pijn. Het onderdrukken en niet voelen van je gevoelens en emoties kost veel energie, ze blijven aandacht vragen. Vergelijk het eens met het onder water houden van een opgeblazen strandbal. Dat kost energie, kracht en aandacht. En als je even niet oplet, schiet hij langs je hand en komt met een kracht boven water. Zo werkt het ook met je gevoelens. Gevoelens willen gezien worden en  ze zullen je aandacht blijven vragen. Als je ze die aandacht niet geeft, kunnen ze zomaar op een onverwacht moment met veel kracht naar boven komen. Soms of juist vaak in een situatie waarin het niet passend is, met meer heftigheid dan eigenlijk in die situatie nodig zou zijn. Je valt bijvoorbeeld net wat harder uit tegen je partner omdat hij zijn bord op het aanrecht laat staan. Terwijl je je al een hele tijd irriteert aan de rommel in huis die niet opgeruimd wordt door degene die de rommel gemaakt hebben.

Van je hoofd naar je lijf

Om je gevoel te kunnen voelen is het in de eerste plaats nodig om je bewust te worden van je gevoelens.

Hoe meer je in je hoofd zit hoe moeilijker het is om je gevoel te voelen. Het helpt dus om stil te staan bij je lijf.

Sta stil bij je lijf, ga met je aandacht naar je lichaam en voel wat je in je lijf voelt (voel je druk op je borst, heb je hoofdpijn, voel je iets in je buik?). Het helpt om te erkennen dat je geneigd bent weg te gaan van dit gevoel. Neem een pauze en kies ervoor om dit keer niet mee te gaan met je neiging of impuls.

Ook als het onaangenaam is…

Breng je aandacht terug naar je gevoel. De uitdaging is om je ok te voelen met het onaangename gevoel en er naar te kunnen kijken zonder daar een oordeel aan te geven. Als dit lukt, kun je op zoek naar de onvervulde behoefte die er onder ligt. In het voorbeeld van de irritatie over de rommel, zou de behoefte kunnen zijn orde, of rust of gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Gevoel wordt ook wel de taal van je lichaam genoemd. Je lichaam heeft een signaalfunctie. Hoe meer je dat kunt voelen en serieus nemen, hoe meer je jezelf kunt zijn.

Over de schrijver
Gecertificeerd trainer in Gordon Communicatie en Equine Assisted Coach (coaching met behulp van paarden).
Reactie plaatsen

Deze site gebruikt cookies.